خبرگزاری فرانسه پیرامون

 

خبرگزاری فرانسه پیرامون
وضع شاه ،
ارتش،
دولت
خبرگزاری فرانسه ضمن تفسیری درباره اوضاع ایران نوشته است که فشارهای شدیدی به ویژه ازجانب آمریکا به شاه وارد می شود تا اورا قانع کنند ،ولو بطور موقت ایران را ترک کند در حالیکه ارتش وعده ای از بورژواهای ایران تمام کوشش خودرا بکار میبرند تا اورا وادار کنند که درایران بماند.
برای ناظران سیاسی جای تردید نیست که خارج شدن شاه یکی از شرایط موفقیت شاپور بختیار است که می کوشد با وجود مخالفان سیاسی ومذهبی کشور را از بن بست خارج کند نخست وزیر تازه نیز این مطلب را می داند واز این روپیوسته می گوید که شاه قبول کرده است برای استراحت درخارج کشور را ترک کند و یک شورای نیابت سلطنت درغیاب وی تشکیل شود.
دراین میان ((دربار)) روش بسیار مبهمی پیش گرفته است. هر وقت که این مساله مطرح می شود سخنگوی دربارتصریح می کند که اگر شاه برای رفع خستگی درنظر دارد برای مدتی در خارج استراحت کند،اما تاریخی برای خارج شدن ایشان تعیین نشده است اما خارج شدن شاه ازایران به تنهایی برای موفقیت بخیتار کافی نیست دولت جدید هنوز نتوانسته اعتماد ملت را جلب کند.
اکثریت ارتش وحتی خود شاه معتقدند که اگر اوبی درنگ کشور را ترک کند شاپور بختیار با وجود حسن نیتی که دارد خیلی زود در برابر روحانیون جا خالی خواهد کرد وهرج ومرج شدیدی پدید خواهد آمد اظهارات ژنرال خسروداد مرد نیرومند ارتش در این مورد بسیار پرمعنی است او گفته است اگر شاه از کشور خارج شود کمونیستها کشور را تصرف خواهند کرد و ارتش هرگز این وضع راتحمل نخواهد کرد شاپور بختیار در قبال گفته خسروداد عکس العمل شدید نشان داده و گفته است که ارتش یک حزب نیست و نمی تواند در سیاست مداخله کند اما ناظران خاطرنشان می کنند که در هر حال حفظ نظم در کشور باارتش است ارتش 430هزارنفری ایران نیرویی است که تاکنون همیشه به شاه وفاداربوده وهردولتی درایران باید روی این موضوع حساب کند.
تنظیم وتفسیرونگارش :رضامعصومی
روزنامه اطلاعات :21دی ماه 1357

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : | | نویسنده : رضـــــا مـــعـــصـــومــی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • پیروان
  • تراکتور دوسلاری
  • داده پردازی سیناد
  • بازار سی صد و سیزده